
Svenska Journalen
|19 december 2025
Utbildning på lika villkor i Tanzania
Text: Caroline Wesslén
Alla barn har rätt till utbildning. Ändå lämnas många barn med funktionsnedsättningar utanför. För Nazelu i Tanzania har bristen på tillgänglighet länge begränsat vardagen. Men tack vare Läkarmissionens digitala utbildningsprogram har han nu för första gången fått möjlighet att drömma om framtiden.
När jag möter 16-årige Nazelu i utkanten av Dar es Salaam är det skollov. Han sitter i sin rullstol i det lilla hem han delar med sin mamma Catherine och lillasyster Adija. Från dörren ner till marken finns en hög avsats som gör det omöjligt för honom att ta sig ut själv. Toaletten, som ligger i ett hus bredvid, kan han inte heller använda på egen hand. För en tonårspojke är det både svårt och frustrerande att vara så beroende av sin mamma. Hemma blir han ofta nedstämd, när vardagen är så begränsad.
– Jag längtar alltid tillbaka till skolan. Där finns mina vänner. Där kan jag röra mig friare och klara mig själv, säger Nazelu stillsamt.
En skola för alla
På Pugu Secondary School, en internatskola som tar emot både elever med och utan funktionsnedsättningar, har tillvaron fått en ny riktning. Här har Nazelu för första gången fått känna att utbildning är tillgänglig även för honom, och att han nu har en chans att bygga en framtid på egna villkor.
För bara några år sedan kämpade Nazelu med låga betyg och känslan av att aldrig hänga med. Men med hjälp av utbildningsprogrammet Binogi har allt förändrats. Den digitala plattformen bygger på korta animerade filmer och interaktiva quiz, som gör det möjligt för eleverna att lära i sin egen takt.
– Jag förstår bättre när jag får se och höra samtidigt. Nu kan jag studera själv, och jag klarar proven mycket bättre, berättar han.
Catherine lyser upp när hon pratar om sin son. Hon är ensamstående med två barn och har tidigare fått ta in extrahjälp för att Nazelu skulle klara skolan.
– Nu lär han mig istället! Nu kan jag själv söka information på nätet och hjälpa honom med skolarbetet, säger hon stolt.
Digital plattform ger fina resultat
På skolan möter jag lärarna Juma Iddi Msuya och Asnat Shaban Shemkong’wa, som båda bor på skolområdet tillsammans med sina familjer. Deras engagemang går inte att ta miste på.
– Jag har världens bästa jobb. Barnen kommer från så olika bakgrund och bär på sina egna utmaningar. Men med Binogi når de målen, och vi ser hur deras självförtroende växer, säger Juma.
Asnat nickar instämmande.
– Det är fantastiskt att se hur snabbt resultaten kommer. Elever som tidigare tappat hoppet får nu en chans, säger hon.

Lärarna Asnat och Juma brinner för att ge alla elever samma möjlighet att lära sig – oavsett förutsättningar.
Stöd för barn med funktionsnedsättning
På Pugu Secondary School går drygt tusen elever. Bland dem finns runt 130 barn med olika funktionsnedsättningar, allt ifrån rörelsehinder till syn- och hörselnedsättningar. Barn som annars riskerat att hamna utanför får här undervisning på sina villkor. De följer samma kursplan som övriga elever, men med stöd av digitala verktyg och lärarnas extra insatser.
Trots framgångarna i skolan finns hinder kvar för Nazelu. Hemma är tillgången till elektricitet och internet en ständig kamp. Ofta får familjen låna en grannes smartphone för att söka information eller skriva ut uppgifter.
Ändå tvekar inte Catherine när jag frågar om hennes drömmar.
– Jag vill att båda mina barn ska lyckas, men framför allt vill jag att Nazelu ska kunna leva självständigt. Att han inte ska behöva vara beroende av andra för att klara sig, säger hon.
Nazelu själv har en tydlig vision för framtiden.
– Jag vill bli ingenjör och bygga hus, säger han med ett blygt leende.
Nytt sätt att lära med Binogi
Nazelus berättelse är bara en av många. Binogi används idag på många skolor i Tanzania och i flera andra länder världen över. Lärare får särskild utbildning, skolorna utrustas med digitala verktyg och föräldrar bjuds in i processen. Ett helt nytt sätt att se på lärande växer fram. Det handlar inte bara om teknik, utan om att ge barn som länge stått utanför skolan en chans att delta. Projektet knyter samman familjer, skolor och myndigheter i en gemensam strävan att ingen elev ska lämnas utanför.
Att sitta i Nazelus lilla hem, där vardagen är fylld av hinder, och samtidigt höra honom tala om ingenjörsdrömmar är rörande. Det visar vilken skillnad utbildning kan göra, inte bara för ett barn, utan för en hel familj och i förlängningen hela samhället.

Sedan Nazelu fått tillgång till det digitala verktyget Binogi, känner han och mamma Catherine för första gången att han hänger med och är en del av klassen.
Fakta: Binogi i Tanzania
• Fem skolor deltar i projektet.
• 25 lärare har utbildats i digitalt lärande.
• 60 barn med särskilda behov har fått direkt stöd genom Binogi.
• Totalt 130 elever ingår i de så kallade inclusive classes på Pugu Secondary School.
• Projektet engagerar också föräldrar, myndigheter och lokala aktörer genom möten och utbildningar.
• Syftet är att ge barn med funktionsnedsättningar och flickor bättre tillgång till utbildning i linje med FN:s globala mål 4: God utbildning för alla.
Plattformen är en del av en större satsning på inkluderande utbildning som Läkarmissionen driver tillsammans med lokala partners.




