Vanliga frågor och svar

Har du en fråga om Läkarmissionen? Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svaret du söker? Kontakta oss gärna!

 

Om Läkarmissionen

Vad är Läkarmissionen för organisation?

Läkarmissionen är en av Sveriges största biståndsaktörer och arbetar med såväl humanitärt bistånd som utvecklingsbistånd. Våra fokusområden är hälsa och välbefinnande, matsäkerhet och försörjning, utbildning och yrkesutbildning samt vatten och sanitet.

Organisationen grundades 1958 och har idag cirka 400 anställda runt om i världen. Primärt arbetar vi för marginaliserade samhällsgrupper och kvinnor, barn och unga som lever i utsatthet. Vi fokuserar på arbete i Afrika, Latinamerika, Mellanöstern och Europa. Det gemensamma arbetet leds från Läkarmissionens globala kontor i Stockholm.

Läkarmissionen arbetar långsiktigt för människor i utsatthet, oavsett deras nationalitet, religion eller politiska övertygelse. Verksamheten finansieras genom insamling från allmänheten i Sverige och institutionella bidrag. 

Läkarmissionen vilar på kristen värdegrund.

Varför heter ni Läkarmissionen? Hjälper ni bara med sjukvård?

Namnet Läkarmissionen kommer ifrån våra första insatser 1958 som handlade om sjukvård på missionssjukhus i Sydafrika och Indien. Men i dag gör vi mycket mer än så, se ovan eller läs mer på sidan Vårt namn och historia.>

Är ni själva på plats med personal från Sverige, eller hur fungerar det?

Vi har huvudsakligen lokalt anställd personal på våra region- och landkontor och samarbetar även med lokala partnerorganisationer på plats i länderna. Den här modellen är både kostnadseffektiv och ger ett bättre resultat på lång sikt då vi kan ta tillvara människors kunskap om, och engagemang för den egna närmiljön som de lever och verkar i.

 

Varför är ni inte på plats vid vissa stora katastrofer som syns mycket i media?

Vi får ibland frågor om varför vi inte finns på plats i områden där det pågår stora och mycket uppmärksammade katastrofer, som till exempel i Gaza. Situationen där är ofattbart svår, och vi följer rapporteringen med sorg och bestörtning.

Läkarmissionen har ingen egen närvaro i Gaza, och de hårda begränsningarna för humanitärt tillträde gör det svårt även för organisationer med lång erfarenhet och historiskt omfattande närvaro i området att nå fram med hjälpen. Det är ofta en stor utmaning att få in tillräckligt med personal och förnödenheter, samtidigt som säkerheten för hjälparbetare är ett allvarligt hinder.

Vi har valt att fokusera våra insatser där vi redan har etablerad verksamhet, starka lokala samarbeten och långsiktigt engagemang. På så sätt kan vi agera snabbt vid kriser och göra största möjliga nytta med våra resurser. Ett exempel är Sudan, där vi arbetar mitt i en av världens mest akuta humanitära katastrofer med stöd till människor på flykt och insatser för att motverka svält.

När vi själva inte är på plats hänvisar vi gärna till våra branschkollegor som är det – till exempel Läkare utan gränser, eller andra aktörer med direkt närvaro i området.

 


Kommer pengarna fram?

Ja. Alla Läkarmissionens insatser och räkenskaper granskas varje år av både auktoriserade revisorer och Svensk Insamlingskontroll. Vi har dessutom en egen projektavdelning som regelbundet följer upp att pengarna används på rätt sätt och till rätt saker. I vår tidning Svenska Journalen, i våra månadsblad och i sociala medier berättar vi löpande om hur arbetet går till och vilken skillnad din gåva gör.

Hur mycket av mina pengar går till att hjälpa?

Under 2024 gick 90 procent av de insamlade medlen till Läkarmissionens ändamålsarbete för att hjälpa barn och vuxna i utsatthet.

Vi har ett 90-konto som kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Det innebär att vi följer strikta regler – bland annat att högst 25 procent av intäkterna får gå till insamling och administration. Vi ligger långt under den gränsen. Under 2024 använde vi i genomsnitt 10 procent till nödvändiga kostnader som planering, uppföljning, kommunikation, revision och kvalitetskontroll.

 

Vad får er generalsekreterare i lön?

Läkarmissionens generalsekreterare har i dag en månadslön på 67 000 kr.


Öronmärker ni gåvor?

När vi ber om gåvor, gör vi det alltid genom att visa aktuella exempel från Läkarmissionens verksamhet. För att vara så effektiva som möjligt, öronmärker vi bara gåvor i undantagsfall, oftast när det handlar om stora gåvor som finansierar ett helt eller en stor del av ett projekt.

Om varje givare skulle få öronmärka sin gåva, skulle våra administrativa kostnader öka avsevärt, då det skulle kräva omfattande uppföljning och redovisning. Det skulle också göra det svårt för oss att planera arbetet ute i fält eller med våra samarbetspartners, eftersom vi skulle behöva anpassa oss efter vilka projekt som får mest öronmärkta medel. Detta skulle kunna leda till att vi måste anställa fler administratörer och kanske till och med avskeda fältpersonal om finansieringen plötsligt minskar för specifika projekt.

För att kunna hjälpa där behoven är störst, är det viktigt med frihet att använda gåvorna där de bäst behövs. Våra biståndsexperter arbetar ständigt för att utvärdera vilka insatser som är viktigast och gör störst skillnad och vi har omfattande kontrollsystem för att se till att gåvorna kommer fram. Ditt stöd går alltid till att hjälpa de som har det allra svårast runt om i världen, oavsett nationalitet, religion eller politisk åsikt.


 

Jag har fått ett brev från Läkarmissionen – varför har ni mina adressuppgifter?

Antingen har du själv gett en gåva till Läkarmissionen tidigare, eller så har vi hyrt din adress från ett externt adressregister. Det är vanligt bland ideella organisationer som vill berätta om sitt arbete och nå nya givare.

Alla adresser vi använder kommer från godkända källor och hanteras enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

kuvertet och inbetalningskortet står det vilken adresskälla som har använts för just det utskicket. De vanligaste källorna är:

  • IDM Adress, Box 238, 581 02 Linköping

  • MIA Marknadsinformation, tel 08-519 013 60

Vill du slippa få post från dem i framtiden kan du kontakta dem direkt och be att få din adress spärrad.

Du kan också registrera dig i det centrala NIX Adresserat-registret, som gäller för utskick från många organisationer:

Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.

 

Jag har fått mejl från er – varför då?
Om du har fått ett mejl från oss har du med största sannolikhet någon gång gett en gåva, skrivit upp dig på ett nyhetsbrev eller lämnat din mejladress i någon av våra kanaler. Våra mejlutskick kan även gå till personer som ännu inte har gett en gåva, men som till exempel deltagit i en quiz, spelat vårt spel eller visat intresse för vår verksamhet på andra sätt.

Om du inte vill få fler mejl är det enkelt att avregistrera dig via länken längst ner i mejlet.

Du kan också alltid kontakta vår Givarservice på 08-620 02 00 eller info@lakarmissionen.se, så hjälper vi dig.


 

Om att bli månadsgivare

Vad innebär det att vara månadsgivare och betala via autogiro?

Autogiro är det mest kostnadseffektiva sättet att samla in pengar, eftersom det innebär mindre administration för oss. Det betyder att mer pengar kommer dem vi stöder till godo. Regelbundet månadsgivande gör också att vi kan planera på lång sikt i projekten.

Finns det olika sätt att bli månadsgivare?

Absolut. Du kan exempelvis skriva ut en autogiroblankett här och skicka in den till oss. Om du har e-legitimation kan du anmäla dig direkt här. Du kan även kontakta vår Givarservice på 08-620 02 00 eller info@lakarmissionen.se så hjälper de dig.

Vad händer när jag anmält mig som månadsgivare?

När du har anmält dig som månadsgivare skickas dina uppgifter till Bankgirocentralen för kontroll. Därefter startas ditt autogiro och du får ett välkomstbrev av oss som ny månadsgivare.

Får jag ändra mig eller avsluta mitt givande?

Du kan enkelt avbryta, pausa eller ändra ditt autogiro när du vill. Kontakta Givarservice på telefon 08-620 02 00 eller info@lakarmissionen.se så hjälper vi dig.

Kan jag ge en engångsgåva?

Ja, genom att betala in valfritt belopp på postgiro 90 00 21–7.

Kan jag ha direkt kontakt med ett barn/familj?

Nej.

Får jag veta vem jag hjälper?

Nej, dina gåvor är inte kopplade till enskilda människor, utan som månadsgivare går dina pengar till att hjälpa ett stort antal utsatta människor, där det för närvarande behövs som mest.

Finns det möjlighet att bli fadder hos er?

Nej.

 


 

Information/uppföljning

Vad får jag som uppföljning av er om jag är månadsgivare?

Du får vår tidning Svenska Journalen som utkommer fyra gånger per år. Det finns också information på hemsidan och i våra sociala medier. Du är varmt välkommen att kontakta vår Givarservice på 08-620 02 00 eller info@lakarmissionen.se om du har frågor.

Kan jag säga upp tidningsprenumerationen? Kan jag ändra sättet jag får information på? Kan jag sluta få information från er?

Om du inte vill ha tidningen eller ändra något annat, kontakta vår Givarservice på telefon 08-620 02 00 eller info@lakarmissionen.se så hjälper de dig.

 


  

Om Läkarmissionens värdegrund

Läkarmissionens arbete vilar på en kristen värdegrund;
- Vad menas med det?
För Läkarmissionen innebär en kristen värdegrund aktning och respekt för varje människas egenvärde, människolivets okränkbarhet, personens frihet och integritet, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta människor. Allt genomsyrat av den Gyllene Regeln: ”Det du vill att andra ska göra för dig – det ska du också göra för dem”.

- Lär ni ut kristendom i era projekt?
Läkarmissionen har endast biståndsinsatser som sin uppgift. Vi arbetar ibland med kyrkor och religiösa organisationer i fält men de insatser vi stödjer är sociala.

- Behöver man vara kristen för att få hjälp?
Nej. Den kristna värdegrunden exkluderar ingen, utan tydliggör att Läkarmissionen vill vara en röst för de allra svagaste och mest utsatta.

- Vad är det för skillnad då i era projekt, mot en organisation som inte har samma värdegrund?
Religion är ibland en central del av kulturen i ett land. Vår erfarenhet är att en god religionsförståelse då är en förutsättning för att skapa hållbara projekt som ger långsiktiga effekter. Att en samarbetspartner har en annan religionsbakgrund än den som Läkarmissionen beskriver i detta dokument, diskvalificerar inte för gemensamma insatser. Det som avgör är att samsyn finns kring människors rättigheter och på vilka sätt som organisationen vill komma tillrätta med missförhållanden.

Hur arbetar ni med diskriminering i era projekt, som sexuell läggning, kön, etnicitet osv?
Vi är en positiv motkraft till all form av diskriminering. Vårt stöd riktar sig alltid till de svagaste grupperna. Våra projekt runt om i världen får skriva under vår ”code of conduct” som trycker på att diskriminering i någon som helst form inte är tillåten.

Här kan du läsa mer om vår värdegrund